Nieuwsbericht Harlinger Courant

Nieuwsbericht Harlinger Courant

30-9-2021 om 15:38

Zaterdag 16 oktober wordt de 27e Kuiper Brandaris race gevaren. Zoals dat gold voor vele sportwedstrijden is de race door alle corona-perikelen in 2020 niet gehouden en was het nog spannend of de versoepelingen voor nu op tijd zouden komen. De inschrijving kon daarom pas laat geopend worden, maar al snel hadden 62 schepen zich aangemeld en kan de organisatie onder leiding van Ingrid van der Pol aan de slag.

Door Paul H.M. Scheffer 

Naamgever van deze jaarlijkse wedstrijd met verschillende zeilschepen is de 427 jaar oude vuurtoren van Terschelling. De festiviteiten ter gelegenheid van het 80e lustrum in 1994 werden opgeluisterd door de eerste editie van de Brandaris Race, een initiatief van Bruine Vloot-voorman Herman Brandsma uit Harlingen. De eerste race trok direct de aandacht van Jaap Kuiper, watersporter in hart en nieren. Kuiper Verzekeringen uit Heerenveen werd hoofdsponsor en voltooide de naam van dit sportieve evenement: Kuiper Brandaris Race. De heer Kuiper heeft helaas niet mogen meemaken dat het bedrijf dat hij succesvol heeft geleid inmiddels 75 jaar bestaat; hij overleed in februari 2021. Met dezelfde liefde voor de watersport heeft zijn zoon Jacco, de huidige directeur, een aantal jaar geleden de rol van hoofdsponsor overgenomen en treffen we Jacco elk jaar aan boord van één van de schepen onderweg naar Terschelling. de diverse categorieën.

De race is buitengewoon populair bij zowel passagiers als bij schippers. Veel gasten komen ieder jaar als vaste vriendengroep. Schippers en hun agenten stellen weer alles in het werk om zoveel mogelijk gasten in Harlingen én aan boord te verwelkomen om een weekend de handen uit de mouwen te steken en om letterlijk alle zeilen bij te zetten.

Vrijdag 15 oktober zal het in Harlingen weer een drukte van jewelste zijn met 62 schepen en daarmee meer dan 1200 passagiers. Zaterdag is om 9 uur het zogenaamde palaver in ’t Noorderke. Daar krijgen de schippers informatie over de race, zoals de route, het weer, de starttijden, de spelregels en zo meer. Zij spoeden zich naar het schip en dan begint de grote uittocht vanaf de Zuiderhaven, Het Dok en de Nieuwe Willemshaven.

Het startschip ligt inmiddels op de startpositie op zee, met Herman en Ingrid in volle concentratie. Vervolgens gaat de Armada van 62 schepen even buiten de haven van Harlingen vanaf 10.30 uur los. Men start per categorie in volgorde: eerst Grote Klippers en daarna met tussenpozen van tien minuten de Kleine Klippers, Tjalken, Aken/Skûtsjes en Zeeschepen/Kotters/Botters die even na elf uur als laatste klasse de zeilen hijsen.

Wedstrijdleiding en tijdwaarnemers stappen manhaftig (sorry Ingrid) over op een RIB en trotseren de woeste baren onderweg naar het finish schip: de Zeesleepboot Holland. Deze oude dame is een bekende verschijning in de Harlinger haven, maar logeert nu een paar weken op Terschelling. Van start tot finish vaart de KNRM in volle sterkte over de Waddenzee om waar nodig direct hulp te bieden, maar ook om van het schouwspel te genieten. De onmisbare support en het wakend oog van onze vrinden van Rijkswaterstaat zullen ook dit jaar niet ontbreken. Er kan tot vier uur gefinisht worden, waarna de tijdswaarnemers achter hun laptop verdwijnen en schippers en bemanning – aan boord of in West – de kelen laven in afwachting van de uitslag om acht uur in de Bras.

Close Menu
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com

On this website we use first or third-party tools that store small files (<i>cookie</i>) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (<i>technical cookies</i>), to generate navigation usage reports (<i>statistics cookies</i>) and to suitable advertise our services/products (<i>profiling cookies</i>). We can directly use technical cookies, but <u>you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies</u>. <b>Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience</b>.